Wednesday, August 7, 2013

ARABAŞI ÇORBASI












arabasi corbasi 1






NİYET




Çölde bir bedevi yolculuk yapıyordu.

Az gitti uz gitti kum tepelerini aştı ve çok susadı. Günlerdir çölde yolculuk yapıyordu.

Aramaları sonucu bir kuyu buldu ama su içmek için hayvanını elinden bırakamadı.

Bırakırsa hayvan kaçacak. Aklına bir fikir geldi. 




Ve şöyle der:




Buraya benim gibi bir çok insanlar uğrayıp su içiyorlar hem onlara kolaylık olsun.




Hem de bana kolaylık olsun.  Hepimizin iyiliği için buraya kazık çakayım hayvanlarını bağlasınlar. Benim gibi zorluk çekmesinler rahatça kana kana sularını içsinler ve doldursunlar.




İşte niyeti : İnsanlar zorlanmadan su içsin.




( Niyetinin halisliğinden dolayı cennete girer.)




Aynı şekilde başka bir bedevi gene çölde susuz kalır aramaları sonucu aynı kuyuya gelir.

Kuyu buldum diye koşar, çok mutlu olur. O mutluluğu kısa sürer önceki bedevinin çakmış olduğu kazığa ayağı takılır ve acılar içinde kıvranır.




Ve şöyle der:




Ben suyu buldum diye sevindim. Koşarak geldim kazığa takıldım.

Ben böyle acılar içinde kıvrandım, başkası benim gibi acılar çekmesin. 

Ben bu kazığı çıkarayım.




İşte niyeti : İnsanlar zorlanmadan su içsin.




( Niyetin halisliğinden dolayı oda cennete girer.)

.....................................................................................................




HAYIRLI GÜNLER :)

BÜTÜN İNSANLARA , BÖCEKLERE, KUŞLARA, BÜTÜN HAYVANLARA.

HER NERE DE OLURSANIZ OLUN SİZLERİ SEVİYORUM.




Cıvıl cıvıl kuş sesleri ile uyandım neden diyeceksiniz.Bizim bahçede badem ağacı var ona küçücük kuşlar konuyor cıvıl cıvıl ötüyorlar. Neler söylüyorlar bilmiyorum ama bana terapi oluyor.




Bugün gene kuşların sesleri ile güne merhaba dedik. Birkaç gündür bizim evde bahar temizliği vardı. Tatilin verdiği neşe ile evim misler gibi oldu. Buyurun gelin çay içelim sizleri ağırlamaktan memnun olurum, başımın üstünde yeriniz var.

                                               SEVİMLİ BLOG ÖDÜLÜ

Arkadaşımız BİRİCİTİN YERİ '' Cute Blog '' Sevimli blog ödülü vermiş. Teşekkür ederim.


arabasi corbasi 2
 Yoğunluktan geç döndüm İnşallah layık olurum öptüm canım....Evet kıssamız harikaydı, ben gene dersimi aldımİnsanların hayrına ne yapabiliyorsak bu dünyada ki karımız Çünkü ameller niyetlere bağlı.




Dün bir ara işlerime ara verdim, bahçe arasına teyzelerime ziyaret ettim.

Gelirken biraz yürüyüş yaptım. Yol kenarında çiçekler baharın müjdeleyicisi.

Dayanamadım çiçeklerden azıcık topladım. Canlarım ne kadar güzel açmışlar.İçim açıldı eve geldim arabaşı çorbamı yaptım ve yanında resimledim.Benim dostlarımın da içi açılsın dedim.Bu gün sizlerle benim çocukluğumun corbası unutulmaya yüz tutmuş.Yöresel bir lezzet paylaşacağım.


Televizyonunun her yerde çok olmadığı, eş dost, akrabaların bir araya geldiği günlerde arabaşı çorbası yapılırdı. 

Arabaşı çorbası:  ( Av etinden avlanan tavşan, keklik, kaz' dan yapılır. )


Son yıllarda avlanmaya getirilen sınırlamalar ve yoğun şehir hayatının av meraklılarının sayısını azaltmasıyla, artık çoğunlukla tavuk ya da hindi etinden yapılıyor.


Babam şöyle der:


arabasi corbasi 3 Kar yağacak, uzun süre yerde kalacak ve soğuk günlerde  Karın düşmesiyle birlikte AKSEKİNİN ÇALTILI ÇUKUR köyünde herkes toplanır bu çorba birlikte pişirilir ve hoş sohbetlerle yenir.


 Evde yoksa başka bir komşudan tedarik edilen kocaman tahta sinilerin etrafında dostlar oturur ve aynı tasa kaşık sallanır, tepsilerdeki hamuru ile beraber yenir.  Taslar dolar boşalır yahu yeter artık diyen olmazdı.


Arabaşı geleneği binlerce yıldır :


 İç Anadolu’ya özgü. Bazen Konyalılar, Ereğlililer, Yozgatlılar, Karamanlılar bazen de Kayserililer, herkes bu ilginç yemeğin kendilerine has olduğunu iddia ederler.


 Biz Aksekililer de yaparız . İçine limon ve yoğun şekilde pul biber karıştırılarak sıcak yenen arabaşının kıvamını tutturan kadın, bölgemizde en hamarat ev hanımı olarak görülür.


Bilmeyen pek çoğunun yemeyi başaramadıkları bu orijinal yemeği anlamakta zorlananlar da az değildir. Maliyeti düşük olduğundan bir zamanların yoksul Anadolu’sunun yaratıcılığını temsil eder.


Sanıldığı gibi Arap’larla ilgili bir yemek değildir. Arada bir gelen misafirle yendiğinden.


 “Ara-Aşı” bileşik kelimesinin zamanla değişmesinden isim aldığı düşünülmektedir.


Şimdi hadi canlarım tarif edelim mi?


Haydi beyler bayanlar pamuk eller mutfağa :)))


MALZEMELER



  • arabasi corbasi 4


  • 1Tane küçük tavuk ( bol sulu haşlayalım içine tane karabiber )


  • 6 Kaşık un


  • 1 Kaşık tereyağı


  • 2 Yemek kaşığı domates salçası


  • 1 Yemek kaşığı biber salçası


  • 1 Yemek kaşığı pul biber


  • 4 Parça limon tuzu ve tuz



HAMURU İÇİN MALZEMELER




  • 1 Buçuk su bardağı un 


  • 3 Su bardağı soğuk su


  • 3 Su bardağı sıcak su


  • 1 Fiske tuz


  • 1 Tatlı kaşığı tereyağı



YAPILIŞI





  1. Önce hamurunu yapalım: Unu soğuk su ile karıştırdık, içine azar azar sıcak suyu koyalım karıştıralım topaklanmasını önleyelim. Tel süzgeçten geçirelim.


  2. Püf noktası :Muhakkak süzgeçten geçirin unutmayın


  3. Tencereyi ocağa alıp un karışımını içine koyalım, karıştıralım koyulaşmaya başlayıp ceylan gözü gibi pıt pıt atınca saat tutalım. Tam 5 dakika karıştıralım un kokusu gitsin. Tereyağı koyup tekrar karıştıralım.


  4. Karıştırmazsanız dibi tutar canlarım dikkat. Altını kapatalım bor camı hafif su ile ıslatıp içine dökelim.


  5.  Püf noktası: Üzerini filim kireçletip kapatalım, neden üzeri kalın bir tabaka bağlamasın hoş görüntü olmaz, mükemmeli yakalı caz.Üzerine isterseniz hafif tereyağ sürebilirsiniz parlak olması için.


  6. Çorbamızı yapalım : Tencereye tere yağını koyalım pembeleşinceye kadar kızarsın. 


  7. Püf noktası : Tereyağının beyaz köpüklerini alalım çorbamız berrak olsun.Unu koyup 1 dakika kavuralım. Ilıkken salçaları koyalım 2 su bardağı soğuk tavuk suyu ile açalım.


  8. Püf noktası : Ilık dahi olsa sıcak tavuk suyu koyarsak topaklanma olur.Evet şimdi kalan tavuk suyunu koyuluğuna bakarak ilave edelim, sakın bütün suları koymayın biraz kaynayınca kıvamını ayarlayın.


  9. Pul biberi koyalım , tuzunu ayarlayalım limon tuzunu koyalım tavukları isteğe göre didelim içinde buluşturalım mmmmmmm mis gibi koku mutfakta yayılıyor.


  10. Evet  canlarım çorbamız hazır eee peki nasıl yiyeceğiz.


  11. Çorbanın 2 yeme şekli var : 1. Şekli hamurdan kaşığa alırız çorbaya banar yeriz. 2. Şekli hamurdan küçük parçaları kasedeki çorbaya koruz ve kaşık kaşık yeriz.


  12. OFFFFFFFFF müthiş çorba yaptık ellerimize sağlık.



İsteğe göre hamursuzda içilir.


Yöresel lezzet olunca çok yapılmayan unutulan hamurunu da sizler için yaptım.


Yarım ölçü azıcık yapın ama muhakkak deneyin. Bizimle mezara gitmesin.


Tariflerimiz, el emeklerimiz, köpeklerimiz, balıklarımız v.s.


Yurt dışına gidiyor onlar sahip çıkıyor.





Arkadaşımız Safiyeciğim bir etkinlik başlattı. '' Yöresel lezzetler etkinliği ''

Bu tarifimi gönderiyorum. Kolay gelsin canım.



arabasi corbasi 5







AFİYET OLSUN :)





SAĞLIK, SIHHAT, HUZURLU OLALIM.

HAYIRLI HAFTA SONLARI 


YÜZÜNÜZDEN GÜLÜCÜK EKSİK OLMASIN.












No comments:

Post a Comment